GenZ 2.1 MENS

1ste graad – 2de jaar B-stroom (Officiële benaming: 2B – Maatschappij en welzijn)

Jouw kwaliteiten

  • Ben jij sociaal voelend, communicatief vaardig en zorgzaam?
  • Heb je oog voor het welzijn van anderen en ben je creatief in het vinden van oplossingen voor maatschappelijke en gezondheidsvraagstukken?

Dan is de studierichting Maatschappij en Welzijn in de 2e graad B-stroom perfect voor jou!

Waarvoor staat deze richting?

In de richting Maatschappij en Welzijn staat het welzijn van de mens in de maatschappij centraal. Het biedt een breed overzicht van de basisbegrippen en -technieken die belangrijk zijn voor een gezond, sociaal en maatschappelijk leven. Je krijgt inzicht in hoe je een gezonde lifestyle kunt behouden en optimaliseren in onze diverse samenleving, met bijzondere aandacht voor onderwerpen als haarzorg, zorg en voeding.

Jouw leerpad
In deze richting ga je aan de slag met verschillende aspecten van gezondheid en welzijn, zowel op persoonlijk als op maatschappelijk niveau. Je ontwikkelt belangrijke sociale vaardigheden en leert hoe je anderen kunt ondersteunen in hun welzijn. Communicatie, zorg voor anderen, en het creëren van een gezonde en positieve omgeving staan hierbij centraal.

Wat na de richting?

Een brede waaier aan studierichtingen:

Na het voltooien van deze richting ben je uitstekend voorbereid voor een vervolg in Zorg en Welzijn of een ander zorggerelateerd vakgebied. Je kunt doorgroeien naar opleidingen zoals:

  • Zorg en Welzijn
  • Organisatie en logistiek
  • Haar- en schoonheidsverzorging

Benieuwd naar meer over deze studierichting? Bezoek dan de detailpagina op de onderwijskiezer.

Beroepenveld maatschappij en welzijn

Deze basisoptie richt zich vooral tot leerlingen die sociaal voelend zijn en heeft als doel hen kennis te laten maken met verschillende contexten waarin maatschappij en welzijn een belangrijke rol spelen.

In de basisoptie ‘maatschappij en welzijn’ staat het welzijn van de mens in de maatschappij centraal. De leerlingen maken kennis met een aantal basisbegrippen en -technieken om het samenleven, de eigen gezondheid en de eigen lifestyle in de huidige, diverse maatschappelijke context te optimaliseren en in stand te houden.
Ze worden bewustgemaakt en ze worden ertoe aangezet om te werken aan een gezonde levensstijl, met aandacht voor lichamelijk, psychisch, sociaal en emotioneel welzijn, gezonde voeding en voldoende lichaamsbeweging. Bovendien leren ze via eenvoudige opdrachten en praktische oefeningen hoe ze creatief met die welzijnsaspecten kunnen omgaan en hoe dat hun persoonlijke lifestyle beïnvloedt.
Als mens leef je in een bepaalde maatschappelijke context. Daarom is het belangrijk om in actuele situaties de invloed van de ander en de wederzijdse beïnvloeding te herkennen. De leerlingen leren omgaan met de anderen en ze ontwikkelen in die omgang elementaire sociale en communicatieve vaardigheden.
Daarbij vormen vaardigheden zoals observeren, interpreteren van gedrag en eenvoudige groepsdynamische processen een belangrijk uitgangspunt. Ook het omgaan met de diversiteit in onze samenleving vanuit een respectvolle houding van gelijkwaardigheid, mediawijsheid en mensenrechten vormen in deze basisoptie een belangrijk aandachtspunt. Zo komen onze leerlingen nog sterker aan de start als ze de sprong naar het echte leven maken.

Beroepenveld economie en organisatie

Dit beroepenveld is het meest theoretische van alle beroepenvelden. Veel aandacht gaat naar het correct spreken en schrijven in het Nederlands en het Frans. Daarnaast oefen je in het klasseren, kopiëren, beantwoorden en doorverbinden van telefoons. Je krijgt de kans zelfstandig te werken met de computer. Zo leer je bvb. blind typen en eenvoudige zakelijke brieven schrijven.

Je maakt kennis met enkele kantoorjobs en beroepen die te maken hebben met ‘kopen en verkopen’ (bediende, telefonist, verkoper, …).

Je leert waarom mensen bepaalde artikelen kopen (prijs, reclame, bereikbaarheid van de winkel…). Je leert waarop een verkoper moet letten (houding, voorkomen..) en je oefent verkoopgesprekken. Je verdiept je in de verschillende verkooppunten (markten, veilingen, nacht- en buurtwinkels, speciaalzaken, warenhuizen, …), hun inrichting, hun openingsuren, …

Je leert bestellingen en verkoopfacturen maken, kosten en winsten berekenen, bedragen in euro omrekenen van euro naar vreemde valuta (vreemde muntsoort). Je leert over boekhouden, banken, belastingen, leningen … Je leert de verschillende manieren van betalen kennen en hun voor- en nadelen.

Lessentabel

VAKKEN 2de jaar
BASISVORMING (PROJECT FLEX)
Lichaam en gezondheid 2
Nederlands 3
Frans 3
Artistieke expressie 2
Wiskunde 4
Natuurwetenschappen 1
Economische en financiële competenties 1
Digitale competenties en mediawijsheid 1
Burgerschap 1
Historisch bewustzijn 1
Ruimtelijk bewustzijn 1
SPECIFIEK
Basisoptie (Economie en organisatie) 6
Basisoptie (Mens en maatschappij) 6
Remediëring, verdieping, uitbreiding (Focus Nederlands en wiskunde) 2
LBV
LBV 2

 

Slide 1
GenZ (1ste graad)

De leerlingen van de eerste graad worden de helden in hun eigen verhaal.

Tijdens de uren 'flex' komt de leerstof van de algemene vakken aan bod door middel van verschillende projecten. De projecten worden op maat van elke leerling gemaakt. We behandelen elk kind als individu. Zo krijgen alle leerlingen de kans om voldoende tijd te besteden aan eventuele tekortkomingen en zich eveneens verder te ontwikkelen in hun eigen unieke talenten. Met uitdagende extra oefeningen voor sterkere leerlingen en remediërende oefeningen en extra tijd voor wie dat nodig heeft, werken wij op maat van elke leerling.

De leerkrachten zijn jouw coach. Zij staan steeds in co-teaching voor de klas. Zo kan er tijd en ruimte gemaakt worden voor individuele begeleiding tijdens de les.

 

(*) De aangeboden uren zijn indicatief en kunnen nog wijzigen. 

Vervolgstudierichting

Zorg en welzijn

Organisatie en logistiek

Haar- en schoonheidsverzorging