1ste graad – 2de jaar B-stroom (Officiële benaming: 2B – Stem-technieken)
Jouw kwaliteiten 
- Ben jij handig, creatief en geïnteresseerd in techniek?
- Wil je leren hoe je dingen kunt maken en ontwerpen, en wil je je STEM-talenten verder ontwikkelen?
Dan is deze studierichting perfect voor jou!
Waarvoor staat deze richting? 
In deze richting draait alles om Science, Technology, Engineering en Mathematics (STEM). De focus ligt op het technische aspect en handvaardigheid, met veel aandacht voor het praktisch toepassen van kennis. Je leert hoe je techniek in de echte wereld kunt gebruiken door het bouwen, ontwerpen en experimenteren met verschillende materialen en technologieën.
Je werkt 10 uur per week projectmatig aan STEM-gerelateerde onderwerpen, waarbij je in de praktijk leert en jouw technische vaardigheden verder ontwikkelt.
Wat na de richting? 
Een brede waaier aan studierichtingen:
Na het voltooien van deze richting kun je verderstuderen in de 2e graad en kies je een ideale vervolgrichting, zoals:
- Houtbewerking (arbeidsmarkt)
- Elektriciteit (arbeidsmarkt)
- Mechanica (arbeidsmarkt)
Benieuwd naar meer over deze studierichting? Bezoek dan de detailpagina op de onderwijskiezer.
Deze studierichting biedt je de praktische vaardigheden en technische kennis die je nodig hebt voor een carrière in de techniek of een vervolgopleiding in een technische richting. Je leert werken met de nieuwste technologieën en bereidt je voor op een belangrijke rol in de toekomstige technologische wereld.
Beroepenveld STEM – technieken
Je maakt kennis met beroepen als elektrisch installateur, hersteller onderhoudstechnicus, installateur van boven- en ondergrondse leidingen, …
Je leert wat elektriciteit precies is (spanning, stroom, weerstand) en hoe deze wordt opgewekt. Je leert draden, snoeren en kabels herkennen en waarvoor ze gebruikt worden. Je leert eenvoudige schema’s van elektrische installaties begrijpen en tekenen, het aantal draden op een leidingschema aanduiden. Je leert hoe je je kan beveiligen tegen elektrische schokken, overbelasting en kortsluiting. Belangrijke geleidende materialen als koper, aluminium en messing leer je niet alleen kennen, je leert ook hoe je ze kan gebruiken.
Je mag zelf met de boormachine werken en schakelaars en zekeringen (de-)monteren op eenvoudige klemborden. Ook leer je op een veilige manier eenvoudige elektrische installaties herstellen.
Je maakt kennis met enkele beroepen uit de metaalsector (lasser, plaatbewerker, frezer, installateur centrale verwarming en sanitair, onderhoudstechnicus, matrijzenbouwer, …).
Je leert verschillende soorten metaal kennen en gereedschap om het te verwerken. Door ermee te oefenen leer je het gereedschap veilig gebruiken en onderhouden.
Je leert opmeten en een eenvoudig ontwerp tekenen. In de praktijklessen maak je zelf een aantal alledaagse gebruiksvoorwerpen in metaal en al doende oefen je technieken als plooien, vijlen, boren, knippen, zagen, …
Je maakt kennis met het beroep van metser, vloerder, stukadoor, voeger, bekister, betonwerker, … Je leert materialen uit de bouwsector kennen: de waterpas, het schietlood, de nijptang, de koevoet, de vouwmeter, het truweel, … Je leert het juiste gereedschap voor een taak kiezen en het veilig gebruiken. Je krijgt les over verschillende bouwmaterialen (soorten stenen, beton, …), hun samenstelling en hoe en wanneer ze worden gebruikt. Ook granulaten (grind, zand, steenslag) en verschillende bindmiddelen (cement, kalk en gips) leer je kennen. Je maakt kennis met verschillende bouwtechnieken (hout-, systeem-, metaalskelet-, prefabbouw, …) Ook leer je zelf mortel en (gewapend) beton maken, een plan gebruiken, uitmeten, metselen en voegen. En je mag reeds eenvoudige bouwconstructies (een tuinmuurtje, een brievenbus, …) tekenen en maken. Bovendien leer je uitrekenen hoeveel materiaal je nodig hebt voor een eenvoudige constructie, hoeveel dit zal kosten en hoe lang je eraan zal werken.
Je maakt kennis met beroepen uit de houtsector (timmerman, meubelmaker, binnen- en buitenschrijnwerker, dakwerker, …) en leert over veel voorkomende loof- en naaldbomen. Je leert verschillende houtsoorten (her)kennen, hoe ze best verwerkt worden en je ontdekt en oefent met de meest gebruikte gereedschappen om hout te verwerken. Ook maak je kennis met verschillende soorten plaatmateriaal (triplex, multiplex, spaanderplaat, …), je krijgt inzicht in hoe ze gefabriceerd en toegepast worden. Je maakt zelf een aantal zaken uit hout en leert al doende rolmeter, houtvijl, -beitel, schroeven, -draaiers, zaag en vernisborstel gebruiken. Je leert eenvoudige plannen lezen, eenvoudige ontwerpen schetsen en je ontwerpen mooi afwerken.
Lessentabel
VAKKEN | 2de jaar |
---|---|
BASISVORMING (PROJECT FLEX) | |
Lichaam en gezondheid | 2 |
Nederlands | 3 |
Frans | 3 |
Artistieke expressie | 2 |
Wiskunde | 4 |
Natuurwetenschappen | 2 |
Economische en financiële competenties | 1 |
Digitale competenties en mediawijsheid | 1 |
Burgerschap | 1 |
Historisch bewustzijn | 1 |
Ruimtelijk bewustzijn | 1 |
SPECIFIEK | |
Basisoptie (STEM-technieken) | 10 |
Remediëring, verdieping, uitbreiding (Focus Nederlands en wiskunde) | 3 |
LBV | |
LBV | 2 |

De leerlingen van de eerste graad worden de helden in hun eigen verhaal.
Tijdens de uren 'flex' komt de leerstof van de algemene vakken aan bod door middel van verschillende projecten. De projecten worden op maat van elke leerling gemaakt. We behandelen elk kind als individu. Zo krijgen alle leerlingen de kans om voldoende tijd te besteden aan eventuele tekortkomingen en zich eveneens verder te ontwikkelen in hun eigen unieke talenten. Met uitdagende extra oefeningen voor sterkere leerlingen en remediërende oefeningen en extra tijd voor wie dat nodig heeft, werken wij op maat van elke leerling.
De leerkrachten zijn jouw coach. Zij staan steeds in co-teaching voor de klas. Zo kan er tijd en ruimte gemaakt worden voor individuele begeleiding tijdens de les.