Praktische informatie voor studenten en ouders

De eerste schooldag

De eerste schooldag is maandag 1 september 2025.

Verloop

1 september is het zover! Iedereen wordt op school verwacht en verzamelt op de speelplaats waar de klasindeling gebeurt. Om de nieuwelingen van het 1ste jaar goed te kunnen opvangen worden zij samen met het 2e jaar om 8.30u verwacht. De oudere leerlingen komen iets later:

Voor alle duidelijkheid:

  • 1ste graad: 8u30
  • 2de graad: 9u30
  • 3de graad: 10u30


De eerste voormiddag wordt het samen met de klasbegeleider voor iedereen voornamelijk een administratieve bezigheid: afspraken maken, klassenlijsten worden gemaakt, agenda’s uitgedeeld, lessenroosters worden doorgegeven, formulieren worden meegegeven, …

Alles wordt zodanig geregeld dat je de volgende schooldag écht kan beginnen. We eindigen de eerste schooldag om 12u05. Vanaf de 2e schooldag volgen we het lessenrooster. De eerste schooldag heb je enkel je boekentas met daarin papier en schrijfgerief nodig of je laptop netjes opgeborgen in de laptoptas. In de loop van de eerste schoolweek zal je van elke leerkracht te horen krijgen welk materiaal je eventueel nog nodig hebt. Koop dus niet te veel op voorhand.

Praktisch

De eerste schooldag heb je enkel je boekentas met daarin papier en schrijfgerief nodig of je laptop netjes opgeborgen in de laptoptas.
In de loop van de eerste schoolweek zal je van elke leerkracht te horen krijgen welk materiaal je eventueel nog nodig hebt. Koop dus niet te veel op voorhand.

Dagindeling

Lesuren

De lessen starten elke dag om 8:30. Afhankelijk van het lessenrooster zal je dag aflopen om 15:25 of 16:15.

De lessen duren telkens 50 minuten. In de voor- en namiddag is er een pauze voorzien. Tijdens de pauze heb je de tijd om naar de wc te gaan, iets te eten en te drinken. Flexuren, project- of praktijklessen plaatsen we zo veel mogelijk aaneensluitend. Stage is mogelijk op woensdag voor- en namiddag.
Je kan het rooster raadplegen op het leerlingenportaal (startpagina in Teams).

Flexuren, project- of praktijklessen plaatsen we zo veel mogelijk aaneensluitend.

8:30 – 9:20lesuur 1
9:20 – 10:10lesuur 2
10:10 – 10:25pauze
10:25 – 11:15lesuur 3
11:15 – 12:05lesuur 4
12:05 – 12:55Middagpauze/lesuur 5
12:55 – 13:45Middagpauze/lesuur 6
13:45 – 14:35lesuur 7
14:35 – 15:25lesuur 8
15:25 – 16:15lesuur 9

Platformen

Teams & OneNote

De leerlingen maken gebruik van Microsoft Teams voor de dagelijkse lessen, opdrachten en andere klasgerelateerde zaken. Elke leerling wordt voor elk vak lid van een digitaal klasteam. In dit vakspecifieke team kan de leerling heel wat zaken terugvinden over de lessen en opdrachten. Denk aan lesmateriaal, Powerpoints, extra documenten, verbetersleutels, …

De leerkracht kan bestanden en documenten in verband met de lessen uploaden, opdrachten toewijzen, berichten sturen naar de hele klas en zo veel meer.
Daarnaast is er ook de chat-functie om te communiceren met de leerkracht.

Agenda, notitieblok, chatten, videogesprekken, bestanden delen en samenwerken, …

De mogelijkheden van Teams zijn eindeloos in onze schoolomgeving. Alles zit binnen handbereik in één omgeving. Langs deze weg zullen de opdrachten verdeeld worden door de leerkrachten. Deze zullen dan zichtbaar worden in de opdrachtenfunctie van Teams. Indien
nodig zal via deze app afstandsonderwijs gegeven worden. Videolessen worden dan ingepland via de agenda in Teams.

Ook het leerlingenportaal is toegankelijk vanuit Teams. Je vindt de knop linksboven in de app. Hier kan je ook Smartschool terugvinden bij de tabbladen.

Aan elk digitaal klasteam is er ook een digitaal notitieblok verbonden. Voor elk vak is er dus een OneNote notitieblok waar de leerling de cursus te zien krijgt. OneNote wordt in de klas gebruikt als digitale cursus. In dit programma bewaart de leerling alle projecten of vakcursussen gedurende de komende schooljaren. Je hoeft het werk nooit op te slaan; OneNote doet dit automatisch.

Smartschool

Smartschool is het digitale platform waarmee alle leerlingen en ouders van het 1ste tot en met het 7de jaar de schoolloopbaan kunnen opvolgen.

Via Smartschool raadpleeg je onder andere:

  • Evaluaties: Inzicht in de prestaties op opdrachten of toetsen, inclusief behaalde en niet-behaalde doelstellingen. Deze worden weergegeven via het Skore-puntenboek.

  • Leerlingvolgsysteem: Meldingen over gedrag, verslagen van leerlingencontacten, opmerkingen van leerkrachten en andere relevante info.

  • Afwezigheden: De registratie en opvolging van afwezigheden verloopt volledig via Smartschool.

  • Rapporten: Resultaten van dagelijks werk, examens en attitude zijn op elk moment raadpleegbaar.

Inloggen
  • Ouders kunnen inloggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord, of via de knop ‘Vlaamse overheid’ (itsme, eID of overheidsapp).

  • Leerlingen loggen in met hun eigen Smartschoolaccount.

Platform link: https://go-tahalle.smartschool.be/

Op onze website vindt u een overzicht van alle relevante digitale platformen, specifiek voor leerlingen, ouders en leerkrachten.

📚 Leerlingen vinden hier toegang tot alle educatieve platformen die ze nodig hebben voor hun lessen en taken. Denk aan Smartschool, Office 365, het leerlingenportaal en hun school-e-mail.

👨‍👩‍👧‍👦 Ouders vinden hier alle nodige informatie om het leerproces van hun kind op te volgen. Dit omvat Ouderstart, Smartschool, Teams voor ouders, het leerlingenportaal, nieuws en documenten, handleidingen en onze Facebookpagina. Indien u als ouder geen toegang hebt tot Smartschool of het leerlingenportaal, kunt u dit aanvragen via dit formulier. Wij controleren bij elke aanvraag de juistheid om de gegevens van onze leerlingen te beschermen.

🎓 Leerkrachten hebben toegang tot alle essentiële tools voor lesvoorbereiding, administratie en professionele ontwikkeling. Dit omvat Smartschool, Teams, documentatie en training, professionalisering, handleidingen en Viva Learning. Daarnaast kunnen ze gebruikmaken van Office 365, het personeelsportaal, het leerlingenportaal, SharePoint, de agenda, e-mail, OneDrive en het afdrukcentrum.

Klik hieronder en navigeer naar de juiste pagina die bij jou past.

Aankopen schoolmateriaal

Werkmaterialen en grondstoffen

Leerlingen die kookles volgen krijgen 2 facturen per jaar voor de grondstoffen. Eén voor de periode van september tot december en een tweede voor de periode van januari tot juni.

Didactische uitstappen

Alle didactische uitstappen worden verrekend via de schoolfactuur.

Veiligheidskledij en werkkledij

Aankoop van veiligheidskleding wordt verrekend via de schoolfactuur.

Turnkledij

Voor de lessen Lichamelijke Opvoeding is volgende kledij verplicht: een T-shirt met schoolembleem, zwarte broek, witte sokken, witte sportschoenen. De T-shirt koop je aan op school. Deze worden besteld bij inschrijving en worden verrekend via de schoolfactuur. Indien gewenst kan u meer dan één T-shirt bestellen.

Laptop

Leerlingen van het 1e tot en met het 7e jaar dienen een schoollaptop te hebben. Deze kan je huren. Uitgebreide informatie hierover kan je hier vinden.

Evaluatie

Door leren zichtbaar te maken zorgt GO! technisch atheneum Halle voor maximale leer- en ontwikkelingskansen voor iedereen. Wij streven ernaar dat leerlingen ten allen tijde zicht hebben op hun groei, behaalde doelen, behaalde competenties. Daarenboven wensen wij dat leerlingen inzicht krijgen in hun persoonlijkheid, sterktes en talenten, groei, … Dat leerlingen in staat zijn om hun eigen functioneren te analyseren en bij te sturen waar nodig. Zo werken we aan de feedbackgeletterdheid van de leerlingen.

De 3 fases van het leerproces

Het leerproces verloopt in drie fasen. Tijdens de voorbereidingsfase communiceren we de leerdoelen aan de leerling. Dit wil zeggen dat de leerling steeds een oplijsting van de leerdoelen, verbonden aan een bepaalde les, zal terugvinden in zijn cursus in OneNote of bij de opdracht in teams. Nadien volgt de uitvoeringsfase: de leerling voert de taak of opdracht uit, en kan mogelijk feedback krijgen van de leerkracht tijdens het werken. Nadat de les is afgewerkt volgt de reflectiefase. De leerling reflecteert op het behaalde leerresultaat, hoe hij of zij hiertoe is gekomen, of dit een opdracht was die hem goed lag, enzovoort. Ging deze concrete toets, taak of opdracht niet zo goed? Dan kan er met de leerkracht ook een remediëring worden afgesproken.

Doelstellingen

We werken met doelstellingen en geen punten. Je zal deze doelstelling terugvinden in jouw lesmateriaal in OneNote, en in de overzichten in Smartschool. Elk doel wordt opgedeeld in concrete en haalbare subdoelen en verwoord in een voor de leerling begrijpbare zin. Subdoelen kunnen aangereikt of behaald worden. Een aangereikt subdoel is in de klas aan bod gekomen, bijvoorbeeld de leerkracht heeft er al over gesproken, maar jij hebt het nog niet behaald bij een evaluatie. Je moet dus nog bewijzen dat jij dit subdoel voldoende beheerst. Het behalen van alle subdoelen onder een bepaald leerdoel resuleert in het behalen van dat leerdoel.

Waar en wanneer evalueren?

We evalueren het hele jaar door op twee verschillende manieren: Tijdens het schooljaar evalueren we regelmatig over het leerproces van de leerling. Dit zijn bijvoorbeeld. toetsen, taken, oefeningen, opdrachten in de klas, observaties, … Deze evaluaties dienen om het leren bij te sturen.

Op het einde van een periode, bijvoorbeeld een semester of schooljaar, gebruiken we evaluaties gericht op het afsluiten van een leerperiode. Het gaat dan over examens, projectbeoordelingen, presentatie eindwerken, … Op basis van deze evaluaties maken we een beoordeling over de periode.

Zelfevaluatie

Zelfevaluatie speelt een essentiële rol doordat leerlingen regelmatig momenten krijgen om kritisch te reflecteren op hun werk, vaardigheden en attitudes, waardoor ze bewustzijn ontwikkelen over hun leerproces en prestaties. Ze leren objectief naar zichzelf te kijken, sterke punten te herkennen en gebieden te identificeren waar ze kunnen groeien, zo leren ze om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen succes en gerichte verbeteringen te maken.

Peerevaluatie

Bij peerevaluatie beoordelen leerlingen elkaar. Doordat leerlingen feedback kunnen geven en ontvangen van hun medeleerlingen, ontwikkelen ze beoordelingsvaardigheden en het vermogen om constructieve feedback te geven en te ontvangen. Dit bevordert een positieve en ondersteunende leeromgeving waarin leerlingen van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen helpen groeien.

Feedup
Waar ga ik heen? Wat is mijn doel of welke resultaten moet ik behalen?
Feedback
Wat heb ik gedaan? Hoe heb ik het doel tot nu toe aangepakt?
Feedforward
Wat is de volgende stap? Wat ga ik verder doen om de doelen te bereiken?

Wanneer geven we feedback?

Feedback geven is een continu proces. Toch maken we enkele momenten op het jaar vrij om dieper in gesprek te gaan met leerlingen en ouders. Tijdens deze gespreken komen volgende items aan bod: welbevinden, talenten, groei, remediëring, oriëntering, loopbaan, …

Leerlingencontacten en oudercontacten

Er zijn vier leerlingencontacten per jaar. Deze vinden plaats in de periodes oktober, december, maart en juni. De concrete data zijn terug te vinden via de schoolkalender op het leerlingenportaal. Op deze momenten is er tijd om uitgebreider in te gaan op de feedback. De klasbegeleider of leerkracht(en) gaan met de leerling in gesprek, en waar nodig worden er afspraken gemaakt voor remediëring. Een oudercontact volgt steeds na een leerlingencontact.

Deliberaties

De klassenraad bestaat uit de leerkrachten van de klas, leerlingbegeleiding en directie. Tijdens de deliberatie bepaalt de klassenraad of een leerling al dan niet geslaagd is. Het slagen van een leerling wordt bepaald door het behalen van voldoende en/of essentiële doelen in relatie tot het geheel van te behalen doelen.

Daarbij houdt de klassenraad ook rekening met verschillende aspecten van het leerlingendossier die invloed kunnen hebben op de prestaties van de leerling. De nadruk ligt op het positieve en de sterke kanten van de leerling, die dienen als basis voor een weloverwogen beslissing en advies. De beoordeling van de leerling is gebaseerd op hun algehele ontwikkeling en talenten.

Reglement

Elke leerling ingeschreven in onze school dient zich te houden aan het schoolreglement.

Leefregels

  1. Je komt op tijd. Telaatkomers worden geregistreerd en na 3x te laat komen moet je de dag erna om 8u op school zijn. Als je dan niet komt opdagen, zonder geldige reden, volgt er een woensdagnamiddagstrafstudie.
  2. Je leeft steeds de veiligheidsvoorschriften na.
  3. Bij afstandsonderwijs houd je je aan de gemaakte afspraken.
  4. Bij het belsignaal wacht je op de afgesproken plaats. Je gaat samen met je klasgroep en begeleider naar het lokaal.
  5. Je gedraagt je rustig en beleefd tegenover personeelsleden en medeleerlingen.
  6. Op school en tijdens uitstappen praat je beschaafd Nederlands.
  7. Je hebt het nodige materiaal bij je. Je draagt zorg voor je eigen materiaal, dat van anderen en dat van de school.
  8. Je verlaat het lokaal pas als je daarvoor de toestemming hebt. 
  9. Je eet en drinkt enkel tijdens de pauzes. Afval gooi je gesorteerd in de vuilnisbak. 
  10. Er geldt een rookverbod op het volledige schooldomein en de directe omgeving.
  11. In onze school geldt een verbod op het gebruik van slimme apparaten. Het verbod geldt niet alleen voor het gebruik van smartphones maar ook voor het gebruik van andere slimme apparaten zoals smartwatches, tablets, GSM’s die niet met WIFI of andere mobiele netwerken kunnen verbinden, …
  12. Je laptop wordt tijdens de lessen enkel gebruikt voor pedagogische doeleinden en moet vervoerd worden in zijn beschermhoes en in een boekentas.
  13. Bij het definitief verlaten van onze school dient de laptop vóór vertrek ingeleverd te worden aan de Laptopbalie om de administratie af te handelen.
  14. Je verwittigt de school vóór 8u30 bij afwezigheid en wettigt elke afwezigheid onmiddellijk bij terugkomst bij je opvoeder.
  15. Hoofddeksels zijn niet toegestaan.
  16. Je respecteert het refterreglement.
  17. Je bent rustig en blijft zitten tijdens de studie-uren. Taken worden in stilte gemaakt.
  18. Naar het toilet ga je voor of na de les.
  19. Je bent rustig, je blijft niet rondhangen en je zorgt voor een propere buurt. 
  20. De leerlingbadge is strikt persoonlijk. Misbruik hiervan zal in tucht gesanctioneerd worden. Je gebruikt je badge bij het binnenkomen en het verlaten van de school.
  21. Je kleedt je gepast volgens de richtlijnen van het schoolreglement.

Smartphonevrije school

In onze school geldt een verbod op het gebruik van slimme apparaten. Het verbod geldt niet alleen voor het gebruik van smartphones maar ook voor het gebruik van andere slimme apparaten zoals smartwatches, tablets, GSM’s die niet met WIFI of andere mobiele netwerken kunnen verbinden, … .
Ben je een leerling in de 1ste graad, dan mag je geen smartphone gebruiken gedurende de periode
van je aanwezigheid op school. Je smartphone dient opgeborgen te worden in een smartphonelocker tijdens de schooluren. De smartphonelocker wordt aangekocht via de school en verrekend op de schoolfactuur.
Ben je een leerling van de tweede of derde graad dan is het gebruik van de slimme apparaten verboden op het schooldomein.
Uitzondering op deze richtlijn is het gebruik van de slimme apparaten voor onderwijsdoeleinden, brede basiszorg of verhoogde zorg en medische redenen.
Inbreuken worden gesanctioneerd, inlevering van het toestel tijdens de schooluren kan aan de orde zijn.
Ons pedagogisch project is een maatschappelijk project waarin wij willen mee bouwen aan de samenleving van de toekomst. Aangezien door de samenleving mee vorm wordt gegeven aan informatie- en communicatietechnologie hebben deze technologieën ook hun rechtmatige plaats in de school.

In de klas

Omdat efficiënt lesgeven ons hoofddoel is, mag je in de klas slechts na uitdrukkelijke toestemming van de leerkracht een gsm en andere media gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld omdat de leerkracht de les levendiger wil maken, of in het kader van redelijke aanpassingen aan de onderwijsbehoeften, mits de daartoe gebruikelijke procedure in het zorgbeleid van de school werd doorlopen.
Net zoals dat het geval is voor beeldopnames gemaakt door de school, geldt ook voor de leerlingen de regel dat men beeldopnames waarop anderen (bv. een leerkracht, een medeleerling, …) herkenbaar zijn alleen mag maken, bewaren of gebruiken wanneer zij daarvoor hun uitdrukkelijke toestemming gaven. Die regel geldt zowel in de klas, op het schooldomein als tijdens buitenschoolse activiteiten. Als deze toestemming wordt ingetrokken, dienen gepubliceerde beeldopnames verwijderd te worden of offline worden gehaald.
Je bent steeds verantwoordelijk voor je materiaal. Indien je toestel beschadigd of gestolen wordt, is de school geenszins verantwoordelijk.
Als de leerkracht misbruik in de klas en/of op het schooldomein vaststelt, kan hij/zij een ordemaatregel nemen, bv. opdragen om de gsm te overhandigen tot op het einde van de les voormiddag/namiddag of de leerling tijdelijk verwijderen uit de les.