2de graad – dubbele finaliteit
Jouw kwaliteiten 
- Ben jij nieuwsgierig naar de wereld van bouwtechnologie?
- Wil je ontdekken hoe je innovatieve bouwprojecten kunt voorbereiden, ontwerpen en uitvoeren?
- Dan is de studierichting Bouwtechnieken in de tweede graad iets voor jou!
Waarvoor staat deze richting? 
Bouwtechnieken is een theoretisch-praktische studierichting waarin je een brede basisvorming combineert met specifieke bouwtechnische vaardigheden.
- Toegepaste wetenschappen en technologie:
- Je leert de wetenschappelijke basisprincipes van bouwkunde, constructieleer en materiaalkunde.
- Je verdiept je in toegepaste wiskunde en fysica om bouwproblemen te begrijpen en op te lossen.
- STEM-vaardigheden staan centraal: onderzoek, ontwerp en probleemoplossing.
- Technologische inzichten en praktische uitvoering:
- Je ontwikkelt inzicht in bouwmaterialen, bouwknopen en constructies.
- Je leert digitale technologie gebruiken voor voorbereiding en ontwerp, zoals CAD-software.
- Je onderzoekt hoe BEN (Bijna Energie Neutraal)- en passiefbouwprojecten worden gerealiseerd.
- Veiligheid, milieu en ergonomie spelen een belangrijke rol bij alle praktische toepassingen.
- Analytische en probleemgerichte aanpak:
- Je denkt na over technische processen en kwaliteitsbewaking.
- Je onderzoekt toepassingen en bekijkt bouwtechnische problemen vanuit verschillende contexten.
Wat na de richting? 
Met een diploma Bouwtechnieken in de tweede graad ben je voorbereid op een brede waaier aan mogelijkheden:
- Verder studeren met richtingen zoals Bouwtechnieken (3de graad)
- Na de derde graad doorstromen naar een professionele bachelor, graduaatsopleiding, of Se-n-Se in bouwtechnologie.
- Later werken in een bouwtechnisch beroep, bijvoorbeeld als technicus-bouw of CAD-ontwerper.
Met Bouwtechnieken leg je een stevige basis om de bouwsector te betreden als een deskundige, technologisch onderlegde professional.
Benieuwd naar meer over deze studierichting? Bezoek dan de detailpagina op de onderwijskiezer.
Lessentabel
VAKKEN | 3de jaar | 4de jaar |
---|---|---|
BASISVORMING | ||
Lichaam en gezondheid | 2 | 2 |
Nederlands en burgerschap | 3 | 3 |
Moderne talen en burgerschap (Engels) | 2 | 2 |
Moderne talen en burgerschap (Frans) | 2 | 2 |
Kunst en cultuur | 1 | 1 |
Wiskunde | 4 | 1 |
Natuurwetenschappen | 1 | 1 |
Historisch bewustzijn | 2 | 2 |
Ruimtelijk bewustzijn | 1 | 1 |
SPECIFIEK: PROJECT BOUWTECHNIEKEN | ||
Toegepaste fysica | 1 | 0 |
Bouw (inclusief Project STEM – STEM-engineering) | 1 | 2 |
Bouwtechnieken | 9 | 10 |
Wiskunde | 0 | 2 |
LBV | ||
LBV | 2 | 2 |

LEF staat voor Leer en Evolueer Flexibel. Deze onderwijsvorm houdt in dat leerlingen digitaal,
projectmatig en zoveel mogelijk op maat werken.
In de eerste graad kon je al proeven van een studierichting. Mogelijk kreeg je op het einde van het
schooljaar een advies omtrent jouw studiekeuze. In de tweede graad zal je dus, afhankelijk daarvan,
een keuze maken. Je zal starten in een van onze drie finaliteiten:
Finaliteit arbeidsmarkt (A) bereidt je voor op een job na het secundair onderwijs.
Dubbele finaliteit (DA) biedt jou na afstuderen in het secundair onderwijs de mogelijkheid om
verder te studeren of om aan de slag te gaan op de arbeidsmarkt.
Start je in de finaliteit doorstroom (D), dan bereiden wij je voor op het hoger onderwijs.